جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
کتابخانه
احكام و فتاوا
دروس
معرفى و اخبار دفاتر
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
اخبار
مناسبتها
صفحه ويژه
تحريرى نو از اصول فقه شيعه ـ ج2 « دروس « صفحه اصلى  



فهرست مطالب صحيح و اعمّ

مقدّمات بحث

19

مقدّمه اوّل: عنوان بحث در صحيح و اعم

20

مقدّمه دوّم: معناى صحت و فساد

25

نظريه مرحوم آخوند

25

مقدّمه سوّم: كلّى بودن معناى الفاظ عبادات

34

تصوير محل نزاع با توجه به مقدمه سوّم

36

مقدّمه چهارم: آيا بين صحت، در مقام تسميه و استعمال با مقام خارج فرق وجود دارد؟

43

اقوال در ارتباط با دخول شرايط در بحث صحيح و اعمّ

48

1 ـ نظريه مرحوم آخوند

49

2 ـ نظريه شيخ انصارى (رحمه الله)

50

3 ـ نظريه محقّق نائينى (رحمه الله)

52

مقدّمه پنجم: لزوم و عدم لزوم تصوير جامع

57

1 ـ نظريه مرحوم آخوند

57

2 ـ نظريه مرحوم نائينى

59

شرايط جامع

66

شرط اوّل (مقدوريت)

66

شرط دوّم (تحقّق جامع با قطع نظر از عنوان امر)

67

شرط سوّم (بساطت جامع)

69

تصوير قدرجامع نزد صحيحى

69

1 ـ كلام مرحوم آخوند

70

2 ـ كلام محقق عراقى (رحمه الله)

81

3 ـ كلام محقق اصفهانى (رحمه الله)

85

4 ـ كلام مرحوم آيت الله بروجردى

91

5 ـ كلام امام خمينى (رحمه الله)

96

نتيجه اقوال در ارتباط با تصوير جامع صحيحى

101

ما چه نيازى به قدر جامع داريم؟

101

نظريه اوّل (كلام مرحوم آخوند)

101

نظريه دوّم

102

آيا براى صحيحى، تصوير جامع استحاله دارد؟

104

كلام مرحوم آخوند

104

ثمره نزاع بين صحيحى و اعمى

111

نظريه اوّل

111

كلام مرحوم آخوند

112

كلام مرحوم نائينى

113

كلام امام خمينى (رحمه الله)

114

نظريه دوّم در ارتباط با ثمره بحث صحيح و اعم

119

ادلّه قائلين به وضع الفاظ عبادات براى صحيح

137

دليل اوّل (تبادر)

137

دليل دوّم صحيحى (روايات)

147

روايات دسته اوّل

148

تقريب اوّل (كلام مرحوم آخوند)

148

تقريب دوّم

151

روايات دسته دوّم

158

تقريب استدلال به اين دسته از روايات

158

دليل سوّم صحيحى

164

ادلّه قائلين به وضع الفاظ عبادات براى اعمّ

171

دليل اوّل

171

دليل دوّم (حديث «لا تعاد»)

174

دليل سوّم (حديث «بُني الإسلام»)

182

دليل چهارم اعمّى (حديث «دعي الصلاة أيّام أقرائك)

188

دليل پنجم اعمّى: (مسأله نذر ترك صلاة در حمّام)

195

بررسى دليل پنجم اعمّى

197

بحث اوّل: اشكالات دليل پنجم اعمّى

197

بحث دوّم: با قطع نظر از بحث صحيح و اعمّ، مسأله نذر چگونه حل مى شود؟

201

جمع بندى مباحث مطرح شده در مسأله نذر

208

بررسى ادلّه طرفين (صحيحى و اعمى)

214

صحيح و اعم در باب معاملات

217

تحرير محلّ نزاع

217

1 ـ نظريه مرحوم آخوند

222

2 ـ نظريه امام خمينى (رحمه الله)

226

تحقيق درارتباط با موضوع له الفاظ معاملات

230

ثمره بحث صحيح و اعمّ در باب معاملات

237

آيا بين صحت معامله نزد عقلاء با صحت نزد شارع، ملازمه وجود دارد؟

243

اگر عناوين معاملات، براى مسبّبات وضع شده باشند آيا مى توان به اطلاق تمسك كرد؟

246

كلام محقق نائينى (رحمه الله)

249

اشتراك لفظى

آيا اشتراك لفظى تحقّق دارد؟

261

نظـريــه اوّل

261

اشكالات مرحوم آخوند بر دليل فوق

263

نظـريــه دوّم

266

دليل اوّل

267

دليل دوّم و سوّم

268

تحقيق در ارتباط با اشتراك لفظى

272

منشأ تحقّق اشتراك لفظى

275

راه اوّل براى تحقّق اشتراك لفظى

276

راه دوّم براى تحقّق اشتراك لفظى

277

راه سوّم براى تحقّق اشتراك لفظى

280

آيا در قرآن كريم اشتراك لفظى تحقّق دارد؟

283

كلام مرحوم آخوند

283

استعمال لفظ مشترك در اكثر از معنا

تحرير محلّ بحث

289

مرحله اوّل: آيا استعمال لفظ در اكثر از معنا ممكن است؟

291

نظريه مرحوم آخوند

292

نظريه مرحوم محقّق نائينى

302

نظريه سوّم

309

مرحله دوّم: آيا استعمال لفظ در اكثر از معنا از نظر لغت جايز است؟

318

كلام محقّق قمى (رحمه الله)

319

مرحله سوّم: آيا استعمال لفظ در اكثر از معنا، استعمال حقيقى است يا مجازى؟

323

نظريه صاحب معالم (رحمه الله) در مورد مفرد

324

نظريه صاحب معالم (رحمه الله) در مورد تثنيه و جمع

329

استعمال لفظ در اكثر از معنا در قرآن كريم

338

مشتق

عنوان بحث

349

مقدمات بحث

351

مقدّمه اوّل: آيا بحث مشتق، يك مسأله عقلى است يا لغوى؟

351

كلام محقّق نائينى (رحمه الله)

351

مقدّمه دوّم: كدام يك از عناوين در محلّ بحث داخل و كدام يك خارج است؟

357

بحث در ارتباط با حيثيت اوّل

357

بحث در ارتباط با حيثيت دوّم

363

نظريه صاحب فصول (رحمه الله)

365

دليل اوّل

366

دليل دوّم

366

دليل سوّم

367

دخول عناوين ديگر در محلّ نزاع

370

بحث در ارتباط با حرمت صغيره

373

بحث در ارتباط با حرمت كبيره اُولى

376

نظريه بعض الأعاظم

378

نظريه صاحب جواهر (رحمه الله)

380

مقدّمه سوّم: اشكال در مورد اسم زمان

383

راه حلّ اوّل (راه حلّ مرحوم آخوند)

385

راه حلّ دوّم (راه حلّ آيت الله بروجردى (رحمه الله) و آيت الله خويى (رحمه الله))

390

راه حلّ سوّم

395

راه حلّ چهارم

397

مقدّمه چهارم: مواد مشتقات عبارت از چيست؟

397

نظريه اوّل و دوم: نظريه بصريين و كوفيين

398

نظريه سوم: نظريه محقّقين از متأخّرين

400

اشكال بر كلام محقّقين از متأخرين

400

آيا فعل بر زمان دلالت مى كند؟

405

كلام مشهور نحويين

405

اشكال مرحوم آخوند بر مشهور نحويين

406

آيا هيئات افعال داراى معناى اسمى است يا معناى حرفى؟

408

تحقيق در ارتباط با معناى هيئت

409

معناى هيئت فعل ماضى

413

فرق ميان هيئت ماضى و هيئت مضارع

416

تفاوت ميان فعل و حرف

416

كلام امام خمينى (رحمه الله) در ارتباط با تعدّد وضع در فعل ماضى لازم و متعدّى

417

مباحثى در ارتباط با فعل مضارع

418

بحث اوّل: آيا فعل مضارع، بر زمان حال و استقبال دلالت مى كند؟

418

نظريه مرحوم نائينى

419

بحث دوم: آيا دلالت مضارع برحال واستقبال، به نحو اشتراك لفظى است يا معنوى

420

1 ـ نظريه مرحوم آخوند

420

2 ـ نظريه امام خمينى (رحمه الله)

421

3 ـ نظريه مختار

421

مقدّمه پنجم: اختلاف مبادى مشتقات

422

بررسى كلام مرحوم آخوند

424

اشكال در اسم مكان و اسم آلت

427

كلام آيت الله خويى (رحمه الله)

428

كلام بعضى از بزرگان

429

حلّ اشكال در اسم آلت

431

حل اشكال در اسم مكان

433

كلام مرحوم نائينى در ارتباط با اسم مفعول

434

حلّ اشكال در مسأله تاجر

435

مقدّمه ششم: تحقيق پيرامون معناى مشتق

436

مقدّمه

436

كلام مرحوم آخوند

436

تحقيق در ارتباط با معناى مشتق

440

اشكال در مورد مشتقاتى چون «معدوم» و «ممتنع»

441

1 ـ راه حلّ محقّق اصفهانى (رحمه الله)

443

2 ـ راه حلّ امام خمينى (رحمه الله)

444

3 ـ راه حلّ ديگر

445

مقدّمه هفتم: رجوع به اصل در مسأله مشتق

446

كلام مرحوم آخوند

446

اقوال در ارتباط با مشتق

455

1 ـ نظريّه مرحوم آخوند

459

2 ـ نظريّه وضع مشتق براى اعم

462

ادلّه قائلين به وضع مشتق براى اعم

465

دليل اوّل : تبادر

466

دليل دوّم : مسأله اسم مفعول

466

دليل سوّم قائلين به وضع براى اعم

467

دليل چهارم: آيه شريفه (لا يَنالُ عَهْدِي الظالمينَ)

471

تنبيهات بحث مشتق

475

تنبيه اوّل: آيا معناى مشتق، بسيط است يا مركّب؟

475

معناى بساطت و تركيب چيست؟

475

1 ـ نظريّه مرحوم آخوند

476

2 ـ نظريّه آيت الله خويى (رحمه الله)

478

كلام شارح مطالع

485

كلام محقّق شريف (رحمه الله) در حاشيه شرح مطالع

486

بررسى دليل سيد شريف (رحمه الله)

491

كلام مرحوم آخوند

496

دليل مرحوم آخوند بر بساطت معناى مشتق

505

دليل ديگر بر بساطت معناى مشتق

507

تحقيق در ارتباط با بساطت و تركيب در معناى مشتق

508

اشكالى بر كلام آيت الله خويى (رحمه الله)

512

تنبيه دوم: چه فرقى بين مشتق و مبدأ وجود دارد؟

514

تفسير صاحب فصول (رحمه الله) از كلام فلاسفه

515

اعتراض مرحوم آخوند به صاحب فصول (رحمه الله) و تفسير ايشان از كلام فلاسفه

517

اعتراض محقّق اصفهانى (رحمه الله) بر مرحوم آخوند و تفسير ايشان از كلام فلاسفه

518

نتيجه كلمات بزرگان در تفسير كلام فلاسفه

521

تنبيه سوّم: ملاك حمل در قضاياى حمليّه چيست؟

527

بررسى كلام مرحوم آخوند

530

كلام امام خمينى (رحمه الله)

537

تنبيه چهارم و پنجم: مغايرت و اتحاد بين مبدأ و ذات

540

جهت اوّل (كيفيت تغاير بين ذات و مبدأ)

541

1ـ نظريّه مرحوم آخوند

541

2 ـ نظريّه صاحب فصول (رحمه الله)

542

جهت دوّم (كيفيت وجود اتحاد بين ذات و مبدأ)

543

نظريّه اوّل (نظريّه اشاعره)

543

نظريّه دوّم

544

نظريّه سوّم (نظريّه صاحب فصول (رحمه الله))

545

پاسخ مرحوم آخوند به صاحب فصول (رحمه الله)

545

پاسخ امام خمينى (رحمه الله) به مرحوم آخوند

546

نظريّه چهارم (نظريّه مرحوم آخوند)

547

نظريّه پنجم (نظريّه امام خمينى (رحمه الله) و آيت الله خويى (رحمه الله))

548